Шта су добили грађани и грађанке општине Пријепоље, а шта медији за 9 милиона динара?

Шта су добили грађани и грађанке општине Пријепоље, а шта медији за 9 милиона динара?

Како и на које медијске садржаје је потрошено девет милиона динара из буџета општине Пријепоље у 2020.години?

Девет милиона буџетских пара потрошено је за панораме, мозаике, хронике, снимке скупштинских заседања, фудбалских утакмица, рециклиранe тв емисијe, промотивнe страначкe прилогe… Мало је медија, учесника конкурса који су имали оргиналне, иновативне пројекте и медијске садржаје који су одговорили на захтев конкурса и допринели информисању грађана и грађанки у складу са јавним интересом.

О томе ко је и колико пара добио на прошлогодишњем конкурсу већ смо писали почетком новембра 2020. године и у наслову текста се питали да ли је по среди стручна или партијска расподела медијског динара.  Тај текст је доступан на линку:  http://dev.foruminfo.rs/strucna-ili-partijska-raspodela-medijskog-dinara-u-opstini-prijepolje/

Тема овог текста је анализа доприноса подржаних пројеката информисању у јавном интересу грађана и грађанки општине Пријепоља у 2020. години, односно колико је оно што је написано у пројектима реализовано путем медија и шта су грађани и грађанке Пријепоља добили од медијских садржаја за 9 милиона динара издвојених из буџета општине Пријепоље?

Колико су поштоване обавезе из Уговора?

Сви учесници подржани на конкурсу били су дужни да до 15. јануара 2021. године општини Пријепоље доставе своје наративне и финансијске извештаје са медијским садржајима. Анализирајући  достављену документацију дошли смо до података да нису сви испоштовали уговорене обавезе, дa су упитне, и за проверу, финансијске трансакције појединих корисника, као и медијски производи настали у оквиру пројеката.

Поред кашњења у извештавању појединих корисника (РТВ Нови Пазар, ТВ Санџак, ПП “Буковача“ из Нове Вароши), нису поштовани ни уговорени рокови за реализацију пројектних активности, па су у појединим извештајима фигурирали периоди од шест до три месеца, а уговорени рок је био два месеца (односно од датума потписивања уговора 6. 11. 2020. до 31. 12. 2020. године). У финансијским извештајима су приказани трошкови настали пре потписивања уговора као и након датума завршетка пројекта 31.12. 2020. године (ТВ Прибој, ТВ Лав д.о.о. РТВ Нови Пазар). Све су ово разлози да такви извештаји не добију зелено светло и да се од корисника, медија који нису испоштовали уговорене обавезе, затражи повраћај средстава.

Зашто су пролонгирани рокови?

Анализом извештаја уочени су: незнање за вођење пројектног процеса, импровизација и трошење нереалних износа новца за активности или услуге које нису приказане као оправдане у пројекту или кроз производњу медијских садржаја. Примера ради, требало је за непуна два месеца да медији потроше милионске суме новаца, што мање врате држави кроз порезе и  што више пара прелију у сопствене џепове.

Ако немате стварне трошкове ( запослене, простор, режијске трошкове…) како потрошити милион динара за два месеца и све документовати валидним рачунима, уговорима о извршеним услугама, плаћеним порезима и изводима из банке? У овако „незавидну“ ситуацију, истина, медије су довели доносиоци одлука о расподели средстава, не водећи рачуна о капацитетима медија, што је битна претпоставка при одабиру пројеката.

Тако је ТВ Прибој, да би оправдала близу два милиона динара, била „принуђена“ да прикаже исплате плата за 15 запослених за три месеца (октобар, новембар и децембар 2020. са исплатом од 5. јануара 2021. године), иако је пројекатни циклус трајао два месеца. Телевизија Прибој је у та два месеца била дужна да произведе 20 тв емисија и 60 тв прилога. Уз извештај није достављен нити један медијски садржај.

И остали су се сналазили како су знали и умели, односно онако како им је већ пролазило протеклих година. Санџак ТВ је у оквиру пројекта „Пријепољска хроника 4“ милион динара потрошила за „израду штампане сценографије за потребе пројекта и израду рекламног и пропагандног материјала за две емисије. Те две емисије су снимци седнице СО Пријепоља из мале сале Дома културе! За ове услуге ангажоване су две фирме из Ужица („Цајтна“ и „Грајфер УЕ“), а за новинарски консалтинг и постпродукцијске услуге ова два снимка скупштинског заседања Санџачко удружење новинара и Санџак медиа ДОО. У два месеца трајања пројекта у извештају је представљено и 10 долазака у Пријепоље, где је за путне трошкове потрошено 300.000 динара, 30.000 динара по једном доласку из Новог Пазара!

Цена медијских производа

Цена коштања медијских садржаја произведених у оквиру подржаних пројеката кретала се од 17.133 динара код нововарошке Буковаче до 450.000 динара код портала ПП Медија. Цена текста објављеног на порталу ПП Медиа у оквиру пројекта „Пријепољска панорама“ далеко превазилази и најскупљу тв продукцију. Није се штедело. На графичку обраду фотографија за 4 текста на порталу (текстове можете погледати на линковима и то први текст, други текст, трећи и четврти) потрошено је фантастичних 600.000 динара (услуга плаћена Трем принту из Пријепоља) и још 300.000 динара (Удружењу Примус из Прибоја) за услуге продукције медијских садржаја, шта год то значило?

Ниједан достављен медијски садржај РТВ Златар у оквиру пројекта „Златарска хроника“ није настао у извештајном периоду, новембар – децембар 2020. Сви су настали у периоду од априла до октобра 2020. ТВ Лав из Чачка је све медијске садржаје одрадила у децембру, кроз промо прилоге о пријепољским фирмама ( Трендтекс, ЕС комерц, Лала, Радуловић доо, Јела Стар, један прилог о мосту у Шарампову и један прилог о општинској подршци развоју привреде). За 350.000 динара требало је произвести 15 медијских садржаја. Исти прилози су емитовани у различитим информативним емисијама Гласник, Рапорт у 5, Ресурс… без визуелне или језичке ознаке да су настали у оквиру подршке Општине  Пријепоље. Овакви прилози су скривене рекламе и никако се не могу подвести под информисање у јавном интересу.

РТВ Нови Пазар је за правдање додељених милион динара у оквиру пројекта „Поглавље по поглавље: информисање грађана о процесу придруживања Европској унији“ доставио 10 рециклираних емисија реализованих у оквиру других пројеката, реализованих неколико година уназад. Рециклажа је рађена на брзину, па је у једној остао текст да је серијал емисија финансиран од стране Министарства културе и информисања Републике Србије. Са наводним ауторима који су радили на емисијама, а који нису потписани у емисијама, уговори су склопљени пре почетка реализације пројекта. Емисијама недостаје и импрес.

ТВ5 из Ужица је за милион динара у оквиру пројекта „Пријепоље мој град“ требало да произведе 10 емисија. Доставили су три емисије. Једну о производњи ракије „Огњена“, другу о домаћинству Драгане и Александра Вараклића из Седобра и трећу разговор са већником Зораном Петрићем о пољопривредним и привредним потенцијалима општине Пријепоље.  Остале емисије су директни преноси фудбалских утакмица и пренос свечаности ктиторске славе манастира Милешева од 7. октобра 2020. године, пре датума почетка реализације пројекта.

Глас западне Србије је у наративном извештају линковао 25 медијских садржаја (фотографија, текстова и видеа) насталих у оквиру пројекта Одговорним понашањем до чистијег Пријепоља, за 800.000 динара. 

Како су постављеном конкурском задатку одговорили пријепољски медији?

Портал ПП медија је већ поменут са најскупљом продукцијом четири текста на порталу, ИП Полимље је уредно доставило извештај и пет страна листа „Полимље“ са 20 наслова. Веб портал Инфо Пријепоље своју информативну мисију према грађанима и грађанкама Пријепоља је испунио са 5 текстова и једним десетоминутним видео прилогом (обраћање председника Владимира Бабића, о ванредној ситуацији у Пријепољу).

У оквиру пројекта Представљање пољопривредних и туристичких потенцијала и значај очувања животне средине у општини Пријепоље Телевизија Форум је за 1.100.000 динара произвела 5 ТВ емисија, 15 ТВ прилога емитованих у Вестима и 12 текстова објављених на порталу Форуминфо. Објављеним медијским садржајима дат је значајан допринос информисању грађана и грађанки о тренутном стању у ове три области. Информисани су пољопривредни произвођачи и заинтересовани за бављење сеоским туризмом о шансама и могућностима које су им на располагању, објављене су приче успешних младих особа и указано на проблеме који постоје, али и представљени планови надлежних за њихово решавање. Прилозима, текстовима и емисијама скренута је пажња јавности на највеће еколошке проблеме и штетност по људско здравље. Све одредбе Уговора су испоштоване.

Ове године, први пут, извештајима о реализацији пројеката подржаних на медијском конкурсу бавила се посебно формирана општинска комисија што је потврда намере општинске власти да у овој области уведе контролу трошења буџетских средстава.

 

Подели на мрежама

Повезани чланци